H.S.O.P. [Uppsalabaserad reklambyrå, strategisk partner, rådgivare och producent av din reklam- och marknadskommunikation].
Behovet att kommunicera på rätt sätt med investerare, förvaltare och småsparare på börsmarknaden gör årsredovisningen till ett allt viktigare kommunikationsmedium. Vi hjälper er med formgivningen av er årsredovisning.
Årsredovisningen behöver inte bara vara en redovisning över finansiella poster, utan kan vara ett kraftfullt verktyg att presentera er verksamhet och era visioner till såväl investerare som kunder och egen personal.
”Tredje bästa året! Igen! Hasselgren, Selberg & Partners har tagit fram vår årsredovisning och ett antal rapporter och där lyckats förmedla kärnan i vår kommunikation och hjälpt oss att nå nya smått fantastiska resultat."
Peter Dahl, Verkställande direktör/CEO, Värmek
Formgivningen går ut på att vägleda läsaren genom er årsredovisning. En bra design får mottagaren att uppmärksamma och förstå innehållet. Den är koncis och överskådlig. Verktygen är t.ex. typografering, val och placering av bilder och skapande av informationsgrafik.
Typografi är textens visuella form. God typografi stimulerar till läsning och gör texten lätt att läsa. Den ökar effektiviteten och styrkan i det skrivna innehållet. Och den gör det utan att märkas. Dålig typografi märks däremot: Texter känns tyngre än vad de är. Texter känns rörigare. Den påverkar läsarens koncentration, förståelsen av texten, läsglädjen och textens trovärdighet.
Informationsgrafik/infographics påverkar läsintresse positivt. Den höjer läsupplevelsen genom att förklara komplicerade samband som är svåra att beskriva i löpande text.
Informationsgrafik ska ha ett innehåll. Den måste vara meningsfull, ha integritet, vara intressant, strukturerad och estetiskt tilltalande. Kort sagt, den sammanfattar ett ofta komplext innehåll på ett lättbegripligt sätt.